Design trouwringen geïnspireerd door het Bauhaus

Gefeliciteerd! Jullie hebben besloten met elkaar het huwelijksbootje in te gaan. Daarmee is er een bijzondere periode aangebroken waarbij jullie samen kunnen uitkijken naar de grote dag. Een van de meest betekenisvolle aspecten van deze voorbereiding is de zoektocht naar de perfecte design trouwring.

 

De trouwringen zullen niet alleen jullie liefde en verbondenheid symboliseren maar weerspiegelen ook jullie stijl. De design trouwringen van De Tijd zijn geïnspireerd door het Bauhaus-ontwerpprincipe, waarbij eenvoud en functionaliteit centraal staan. Onze filosofie is en blijft ‘less is more’. De ontwerpen zijn doordrenkt met een tijdloze schoonheid, zonder overbodige versieringen, en behouden altijd hun betekenis. Natuurlijke elementen en het strakke minimalisme van de Bauhaus-architectuur dienen als belangrijke inspiratiebronnen. De collectie bestaat uit unieke ontwerpen uit het eigen atelier, evenals ringen van de gerenommeerde merken Niessing en Henrich & Denzel.

Wij streven ernaar om de grenzen te doorbreken, nieuwe paden te bewandelen en deuren te openen die nog gesloten zijn. In ons creatieve werk laten we ons inspireren door natuurlijke fenomenen en het prikkelende minimalisme van de Bauhaus-architectuur. Door traditioneel vakmanschap te combineren met hightech innovaties bieden wij de grootste en meest unieke design trouwringen collectie van Nederland.

Onze Bauhaus trouwring favorieten op een rij;

    1. Spanring Bauhaus
    2. Platina trouwringen Forma
    3. Platina trouwringen High End C
    4. Handgesmede bicolor gouden trouwringen
    5. Witgouden trouwringen 0,02ct

Wat is het Bauhaus?

Het Bauhaus was een designschool die in 1919 in Duitsland werd opgericht. De nadruk op functionaliteit en pure vorm zonder decoraties had een diepgaande invloed op de industriële designs van de 20e eeuw. Walter Gropius was een van de meest invloedrijke ontwerpers van de 20ste eeuw en een sleutelfiguur in de oprichting en ontwikkeling van het Bauhaus. Maar ook de ontwerpen van Naum Slutzky weerspiegelen deze tijd van machinetechnologie en de nieuwe modernistische beweging. Zijn innovatieve combinatie van messing met chroom symboliseert het idee dat de waarde van een object niet zou moeten afhangen van de materialen, maar van het ontwerp en het werkproces. De Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder had een vergelijkbare houding ten opzichte van conventionele waarde. Zijn frivole spiralen van messing en zilver, vaak gemaakt voor vrienden en familie, stralen een tijdloze eenvoud en spontaniteit uit.

De geschiedenis van het Bauhaus

Walter Gropius (1883-1969) was een invloedrijke architect en oprichter van het Bauhaus, een school die kunst, ambacht en technologie samenbracht. Gropius’ visie leidde tot een nieuwe benadering van ontwerp, waarin functionaliteit en esthetiek centraal stonden. Als directeur van het Bauhaus vanaf 1919 bevorderde hij de samenwerking tussen verschillende disciplines en creëerde hij het iconische Bauhaus-gebouw in Dessau, een mijlpaal in de moderne architectuur.

Gropius was een voorvechter van eenvoud en functionaliteit, en zijn ontwerpen waren zowel esthetisch aantrekkelijk als praktisch. Na zijn vertrek uit het Bauhaus in 1928 vestigde hij zich in de Verenigde Staten, waar hij zijn invloed verder uitbreidde op de architectuur en het ontwerp van de 20ste eeuw. Zijn werk en filosofie blijven een fundament voor modern ontwerp en architectuur.

Naum Slutzky: Meester in het Bauhaus

Naum Slutzky (1894-1965) was een invloedrijke goudsmid en industrieel ontwerper aan het Bauhaus. Na zijn opleiding aan de Wiener Werkstätte in Wenen, gaf hij vanaf 1919 les aan het Bauhaus in Weimar, waar hij samenwerkte met Johannes Itten. Slutzky ontwierp sieraden, lampen, en theepotten, vaak met geometrische vormen en materialen zoals hout, ivoor en halffijne stenen. Zijn werk werd gekarakteriseerd door een expressieve, soms volkskunst-geïnspireerde stijl.

Slutzky leidde van 1919 tot 1923 het Bauhaus-atelier voor sieraden en was een van de weinige docenten die zowel kunstenaar als technicus was. Ondanks zijn interesse in massaproductiejuwelen, bleef al zijn werk uniek, doordat hij de zakelijke kant niet beheerde. Na een conflict met de opvolger van Johannes Itten verliet hij het Bauhaus in 1924, wat het einde van zijn atelier daar betekende.

Niessing trouwringen geïnspireerd door het Bauhaus-stijl

De naoorlogse babyboom resulteerde in jaren van groei voor het trouwringen-atelier Niessing in Vreden (Duitsland). Toen de babyboom eenmaal voorbij was besloot in de jaren ‘70 de opvolger van Bernhardine en Franz Niessing samen te gaan werken met architecten zoals Max von Hausen en kunstenaars zoals Joseph Beuys. Hiermee legde dochter Ursula Exner de basis voor de huidige Niessing-designfilosofie.

Het ontwerpprincipe van Niessing is gebaseerd op de idealen van het Bauhaus in Weimar. Het basisidee van Bauhaus-oprichter Walter Gropius was dat podiumkunsten, beeldende kunsten en toegepaste kunsten, die traditioneel gescheiden waren, met elkaar gecombineerd moesten worden. Door de grenzen tussen ambacht, technologie, kunst en industrie te vervagen, bracht het Bauhaus een einde aan de l’art pour l’art, oftewel ‘de kunst om de kunst’.

Minimalisme in Bauhaus en Niessing

In navolging van de minimalistische Bauhaus-architectuur richt Niessing zich ook op een duidelijke en pure vormentaal. De sieraden van Niessing zijn teruggebracht tot de essentie van de vorm, zonder opsmuk. Het Niessing-design heeft een heldere esthetiek en staat voor objecten die zowel mooi, functioneel als innovatief zijn, en tegelijkertijd in massa geproduceerd kunnen worden. Niessing vertaalt het Bauhaus-motto “form follows function” naar het meer gevoelsmatige “form follows emotion”.

×